Näin lasten toiveet tulevat todeksi Parmacon kouluissa

Järjestimme viime vuoden lopussa Unelmien koulu -kilpailun, jossa haettiin lasten villeimpiä ideoita ja toiveita koulun suunnitteluun erilaisten toteutusten kautta. Saimme piirroksia, kollaaseja, pienoismalleja ja liikkuvaa kuvaa. Parmacon suunnittelujohtaja, arkkitehti Jari Palonen otti työt vielä tarkastelun alle, jotta voisi vetää yhteen osallistujien toiveita ja ideoita, pohtia niiden suhdetta Parmacon tämänhetkiseen suunnitteluun sekä tulevaisuuden näkymiin.

Ensimmäisenä Palosen huomion kiinnittivät värit. ”Kokonaisuutena täytyy ensinnäkin sanoa, että saimme todella monipuolisia ja taidokkaita töitä. Kiitos vielä kaikille osallistujille. Tasapainoisen sommittelun lisäksi näkee hienoa värien käyttöä. Värit kiinnittivät muutenkin heti huomioni. Lapset toivovat rakennuksiin selvästi värejä ja vaihtelevia ulkoasuja. Tähän pyrimme suunnittelussa panostamaan; niin väreihin kuin rakennusten monimuotoisuuteenkin”, hän kertoo. ”Aina välillä kuulee sanottavan, että väreihin voi kyllästyä, mutta jos niin käy, sehän on yksi edullisimmista asioista muuttaa”, Palonen lisää.

 

Värit ovat tärkeä osa Parmacon koulujen ja päiväkotien suunnittelua. Tässä värikkäässä työssä on selkeä yhtäläisyys Painiityn päiväkodin kanssa.

 

Monipuolisia toimintoja ja elämyksellisyyttä

Osallistujien ajatusten osalta Palonen näkee yhtäläisyyttä myös kouluihin toivotuissa monipuolisissa toiminnoissa. ”Kouluihin halutaan selkeästi paljon aktiviteetteja, mutta ei pelkästään luokkiin ja tunteihin liittyvää vaan esimerkiksi erilaisia mahdollisuuksia liikkua. Tätä otamme suunnittelussa huomioon niin, että vaikkapa auloja ei jää tyhjilleen, vaan kaikissa tiloissa kannustetaan liikkumiseen ja sosiaaliseen kanssakäymiseen. Muunneltavat sisätilat antavat alustan sille, että tiloihin voidaan laittaa käyttäjien tarpeiden ja ideoiden mukaan erilaisia toimintoja. Rakennusjärjestelmämme on modulaarinen ja monin eri tavoin yhdisteltävissä. Rakennuksistamme löytyy opetustiloja lähes kaikkiin tarkoituksiin, myös liikuntasaleja. Lisäksi panostetaan pihasuunnitteluun. Meillä on siihen asiantunteva yhteistyökumppani ja suunnittelu tehdään tilaajan kanssa yhteistyössä. Pihat tehdään tukemaan aktiivista toimintaa.”

 

Aktiviteettien osalta Palonen kiinnittää huomiota lisäksi siihen, että mukaan toivottaisiin elementtejä aikuisten maailmasta, esimerkiksi niin, että koulussa olisi kioskeja, joissa voisi tehdä pieniä ostoksia. ”Taustalla varmastikin ajatus siitä, että pääsisi toimimaan jo aikuisten maailmassa, mutta turvallisessa ympäristössä. Toimintoihin emme toki voi vaikuttaa, mutta tilojen puolesta lähes kaikki on mahdollista.”

 

Kouluihin toivotaan monipuolisia aktiviteetteja ja elämyksellisyyttä. 6D:n työssä kiitosta saa myös taidokas ja tasapainoinen vesivärien käyttö.

 

Kasvihuoneita ja aurinkopaneeleja

Yhdessä unelmakoulussa katolle on piirrettynä kasvihuone. ”Olemme jo päässeetkin tarjoamaan ratkaisua, jossa luonnontieteen luokista olisi pääsy kasvihuoneisiin. Kustannussyistä tilaajan ei valitettavasti ollut tätä mahdollista kuitenkaan toteuttaa, mutta se oli hieno idea.” Lapset toivovat koulun katolle myös aurinkopaneeleita. ”Meillä itse asiassa onkin parhaillaan suunnittelussa Raaheen koulu, johon tulee 100–150 m2 aurinkopaneeleita katolle. Se antaa rakennukselle 10–15 % paremman E-luvun sekä tuottaa totta kai muutenkin huomattavasti hyötyä antamalla päästötöntä ja omavaraista energiaa rakennuksen käyttöön.”

 

Parmacon rakennuksissa viihtyvät päiväkotilapset, koululaiset sekä opiskelijat lukioihin ja ammattioppilaitoksiin asti. Rakennukset suunnitellaan kaikille tasa-arvoisiksi ja esteettömiksi. Myös puput ovat tervetulleita!

 

Yhteistyöllä parhaisiin tuloksiin

Koululaiset toteavat myös, että unelmien koulussa oppiminen on aina yhdessä hauskaa. Palonen näkee koulujen suunnittelussa ja toteuttamisessa selviä yhtäläisyyksiä tähän. ”Parmacolla rakennusten suunnittelu, valmistaminen ja toteutus ovat mitä suuremmassa määrin yhteistyötä. Yhteistyö sitoo kaikki yhteiseen projektiin, jolloin lopputuloskin on varmuudella paras mahdollinen. Projektit ovat meille todella antoisia ja kaikki oppivat aina jotakin uutta.” Tuntosarvet ovat muutenkin jatkuvasti ojossa.

“Panostamme vahvasti tulevaisuuteen ja tutkailemme uusia tuulia niin rakennustekniikan kuin opetuksenkin saralla. Yhdistämme myös useita eri käyttötarkoituksia ja käyttäjiä samoihin rakennuksiin. Koska rakennusten on oltava toimivia pitkälle tulevaisuuteen ja ne voivat palvella useammassa paikassa, on suunnittelussa tärkeää olla vahvasti etukenossa.”

 

14.12.2015 - Parmacon sidosryhmälehti Parmaco Tilat nro 7 on ilmestynyt
11.12.2015 - Nimitysuutinen
27.10.2015 - Neljä uutta päiväkotirakennusta Joensuuhun
27.10.2015 - Haemme työnjohtajaa projekteihimme
27.10.2015 - Haemme rakennussuunnittelijaa
23.10.2015 - Eksoten Lauritsalan hyvinvointiasema saa tilat uudisrakennuksesta
05.10.2015 - Parmaco laajensi toimintaansa Ruotsiin
05.10.2015 - Alsiken koulu Ruotsissa sai käyttöönsä uuden koulurakennuksen
03.09.2015 - Parmaco Oy:ssä on tehty seuraavat nimitykset
31.08.2015 - Olemme mukana Kuntamarkkinoilla
20.08.2015 - Lapualle uusia koulurakennuksia
14.08.2015 - Ruokolahden Kirkonkylän koulu saa neljä uutta koulurakennusta
13.08.2015 - Koulurakennukset vaihtoivat paikkaa Jyväskylässä ja Espoossa
11.08.2015 - Joensuun Marjalan koulussa päästiin oikeaan koulurakennukseen
10.08.2015 - Lauritsalan yhtenäiskoulu saa käyttöönsä tänä syksynä kaksi uutta koulurakennusta
04.08.2015 - Tervetuloa kohde-esittelyyn Sysmään 1.9.2015
18.05.2015 - Nimitysuutinen
06.05.2015 - Koulurakennuksia Pirkkalaan
05.05.2015 - Parmacon sidosryhmälehti Parmaco Tilat nro 6 on ilmestynyt.
06.03.2015 - Nimitysuutinen
21.02.2015 - Uusi koulurakennus Lempäälän Sääksjärven koululle
27.01.2015 - Parmaco toimittaa ison koulun Sysmään
27.01.2015 - Mäntsälän Ehnroosin koululle viisi koulurakennusta
27.01.2015 - Espoon Kirstin koululle 2 850 neliön koulurakennus
26.01.2015 - Uusi koulurakennus Ammattiopisto Luoville
14.01.2015 - Haemme asiakaspäällikköä